لمینت اتوماتیک

پس از بررسی روش دستی به سراغ یکی از واحدهای لمینیت اتوماتیک رفتیم. طی گفت وگویی که با ماشاءالله اسحاقی مدیر چاپ گلبرگ ساز داشتیم، در مقایسه روش دستی با اتوماتیک چنین می گوید: «دستگاه دستی به اپراتورهای بیشتری نیازمند است، در حالی که با استفاده از ماشین اتوماتیک تعداد اپراتور به ۲ نفر تقلیل می یابد و همین طور ظرفیت تولید این ماشین روزانه ۳ تا ۴ برابر بیشتر از روش دستی خواهد بود.» او با اشاره به این که کلیه عملیات های اتوماتیک، از دقت بالاتری برخوردار است، به امکان تحت کنترل بودن میزان فشار و مقدار چسب در لمینیت کارتن اتوماتیک هم اشاره دارد.

اسحاقی مراحل عملیات اتوماتیک را بدین ترتیب شرح می دهد: «قسمت تغذیه یا آپارات ماشین با روشی مشابه بخش تغذیه ماشین های افست، کاغذ یا مقوا را از بالا تغذیه می کند. همزمان کارتن نیز از قسمت پایین دستگاه تغذیه شده و کارتن کنگره دار (Corrugate) با عبور از زیر نورد، چسب خورده و در واحد بعدی با کاغذ یا مقوا لمینیت می شود.

هدایت کارتن و مقوا در داخل دستگاه توسط پنجه صورت می گیرد، اما برای انتقال به قسمت پتو با قرار گرفتن در بین دو تسمه عریض لاستیکی که به طور موازی حرکت می کنند و کارتن لمینیت شده در میان آنها قرار می گیرد، داخل پتو قرار می گیرند.»

وی در خصوص مزایای پتو ۵ متری این دستگاه اینگونه توضیح می دهد: «هنگامی که کارتن لمینیت شده با سرعت کم از داخل پتو عبور می کند، تحت فشار مورد نیاز قرار می گیرد که این موضوع از لوله و ایجاد موج در آن جلوگیری کرده و همچنین به چسبندگی بهتر چسب کمک می کند.

علاوه بر این، با گرفتن رطوبت کارتن، این امکان را فراهم می آورد تا با گذشت زمانی در حدود ۳ دقیقه بتوان کارتن را به قسمت دایکات برد و آن را برش داد.»

او در ادامه با اشاره به سیستم رطوبت دهی ماشین، یکی دیگر از مزایای سیستم اتوماتیک را برمی شمارد: «با توجه به این که کارتن تنها از یک سمت چسب می خورد، در ماشین لمینیت، سیستم رطوبت دهی تعبیه شده است که توازن میزان رطوبت در دو طرف کار را برقرار می سازد.

بدین صورت در حین انجام گرفتن لمینیت بر روی کارتن توسط نوردهای رطوبت دهی که از مخزن آب تغذیه می شوند، رطوبت مورد نیاز کارتن تامین می شود. میزان این رطوبت دهی قابل تنظیم بوده و از لوله شدن و تغییر شکل دادن کارتن جلوگیری می کند.»

اسحاقی در پایان، نکات حایز اهمیت این عملیات را با توجه به میزان چسب، رطوبت و سنجاق و نشان می داند و از مزایای استفاده از روش اتوماتیک نسبت به دستی می گوید: «استفاده از روش اتوماتیک در واقع بهینه سازی زمان، هزینه و نیروی انسانی است و ارمغان آن دقت بیشتر خواهد بود که کیفیت بهتر هم از آن ناشی می شود.» طراحی و چاپ کاتالوگ

در پایان می توان گفت در عملیات لمینیت کارتن چه به صورت دستی یا ماشینی انجام شود شناخت دقیقی از خواص سطوحی که با هم یکی می شوند و نیز چسب مصرفی لازم است و در حین عملیات نیز باید دستورالعمل ها به دقت رعایت شود و با اعمال نظارت و کنترل کیفیت، کارتن هایی مقاوم و چشم نواز تولید شود.

منبع: http://www.aftabir.com