عناصر بصری در معماری

در طراحي هر فضا همواره اصول علمي و زيبايي شناسي بسياري رعايت مي شوند. اين قواعد بسته به نوع فضا و ساختار آن متفاوتند. به عنوان مثال برخي از اصولي که در طراحي فضاي داخلي يک آپارتمان مسکوني رعايت مي شوند در طراحي فضاي يک دفتر اداري به کار نمي روند. از اين رو هر چند دانستن اين اصول براي فردي غيرمتخصص دشوار و غيرضروري است، اما آگاهي از نکاتي کلي که ميتوانند فرد را در آرايش محل زندگي خود ياري دهند، خالي از لطف نيست. با استفاده از اين نکات ضمن رعايت اصول اوليه در چيدمان، سليقه شخصي مان را نيز مي توانيم به کار گيريم. معماري داخلي

آشنايي با عناصر بصري
در طراحي ابزاري وجود دارد که به طراح کمک مي کند تا به وسيله آن، آنچه در ذهن دارد را بيان کند. اين ابزار، عناصر بصري هستند. از نقطه، خط و شکل گرفته تا رنگ، بافت و حرکت همگي از جمله عناصر بصري اند. در اينجا مي خواهيم با بعضي از اين عناصر و برخي قواعد که برگرفته از کاربرد اين عناصر در طراحي داخلي هستند، آشنا شويم.

?) شکل: نقطه ها، خط را تشکيل مي دهند و خط شاخص شکل است. به بيان بهتر خط بيروني يک شيء يا محيط آن را شکل گويند. در طراحي سه شکل اصلي وجود دارد. مربع، دايره و مثلث متساوي الاضلاع. هر يک از اين سه شکل داراي ويژگي هايي مخصوص به خودند و به هر يک از آنها حالت و خصوصياتي نسبت داده شده است که يا به علت شکل ذاتي آنها بوده، يا به علت واکنش دستگاه فيزيولوژيکي رواني انسان ها يا به دليل تعابير خاص فرهنگي. مثلاً به مربع حالت بي حرکتي، صداقت، صراحت و مفهوم تفکر نسبت داده شده و دايره بي انتهايي، گرما و محفوظ بودن را تداعي مي کند.
با ترکيب انواع اين سه شکل اصلي مي توان تصوير کليه شکل هاي ممکن در ذهن بشر يا اشکال موجود در طبيعت را ساخت.