اصول طراحی غرفه نمایشگاهی از نگاه روابط عمومی

?- غرفه، انبار نيست طراحي غرفه چيزي بسيار فراتر از پر کردن فضا با اشياي موجود در انبار سازمان است. بسياري از کارفرمايان در آخرين لحظاتي که بايد به نمايشگاه بروند از «روابط عمومي» مي‌خواهند تدارکاتي را براي بردن به نمايشگاه آماده کنند. درنتيجه بسياري از غرفه‌هاي نمايشگاه‌ها بيشتر به انبار شرکت‌ها و سازمان‌ها شباهت دارند تا يک اثر هنري!

?- غرفه، اثر هنري است غرفه مي‌تواند محل تجلي هنري طراح و نشان‌دهنده سطح دانش و بينش فرهنگي هنري و سليقه وي باشد. غرفه، لباس کارفرماست و ويترين يک سازمان است. و طراح موظف است با همياري روابط عمومي بهترين طرح را براي آن ارائه دهد.

?- طراحي غرفه، تخصص است نجارها، آهنگرها، نقشه‌کش‌ها، معماران، طراحان داخلي، طراحان صنعتي، طراحان صحنه و لباس، طراحان گرافيک و گاه حتي مهندسان عمران و کامپيوتر، همه خود را درزمينه طراحي غرفه جامع‌ومانع مي‌دانند. در حالي که طراحي غرفه خود مي‌تواند يک رشته مستقل باشد برخي هنرمندان تصور مي‌کنند طراحي غرفه عملي تفنني است و در کنار کارهايشان به آن مي‌پردازند. اين طور هم مي‌توان نگاه کرد، اما حاصل اين رويکرد به هيچ رو غرفه حرفه‌اي نيست.

?- ايده خلاقانه، محور طراحي غرفه است ايده خلاقانه، فرآيند پيچيده‌اي دارد و ايده‌يابي داراي روش‌هايي است که به مطالعه نياز دارد. طرح بايد مخاطب را در غرفه نگه دارد و پاسخگوي افکار و احساساتش باشد. بايد دانست کارفرما چه هدفي دارد و روي آن تمرکز کرد که به طور حتم به يافتن ايده‌هاي ناب مي‌انجامد. البته بايد با حساسيت و دقتي بيش از کارفرما اين کار را انجام داد و خواسته‌هايش را به‌سوي هدف‌هاي جديد هدايت کرد. يکي از هنرهاي طراح غرفه بايد همين باشد که با حساسيتي که دارد به‌سرعت درک کند چه خواسته‌هايي سره و چه چيزهايي ناسره‌اند. براي درک اين نکته‌ها بايد مدت زيادي تحقيق کرد و با خدمات و محصولات به نمايش درآمده، فرآيند کار، يا هر چيز مشابه ديگر در مجموعه کارفرما سر و کار يافت.

?- جزئيات در غرفه به خوبي ديده مي‌شوند. نبايد غرفه را با سهل‌انگاري طراحي کرد. در غرفه، مخاطب آن‌قدر به اشيا نزديک مي‌شود که تمام سهل‌انگاري‌ها را مي‌بيند، بنابراين طرح بايد به گونه‌اي باشد که بيننده نتواند اتصالات را مشاهده کند يا اگر متوجه اتصالات شد، يک اتصال مطلوب را ببيند. خلاقيت فقط در «سير کولاسيون*» نيست، بلکه در تمام جنبه‌هاي غرفه بايد احساس شود.