اشکالات لمینت

جعفری در خصوص اشکالات رایج در عملیات لمینیت کارتن به این موارد اشاره می کند: «از جمله نکاتی که در عملیات لمینیت کارتن باید به آن توجه کرد، نحوه رفتار و گزینش چسب و استفاده از مقدار مناسب آن روی سطح کار است. شاید به عنوان مثال کاربردی بتوان به تفاوت میزان روانی چسب در فصل های تابستان و زمستان اشاره کرد. چسب در فصل سرد، سخت تر خواهد بود و برای افزایش روانی آن ناچار به مخلوط کردن کامل و صحیح آب و چسب هستیم که این موضوع موجب دیرتر خشک شدن چسب می شود که توجه بیشتری را می طلبد. از طرفی اگر آب اضافه شده به چسب کم باشد، امکان جمع شدن هوا در زیر لایه لمینیت شده وجود خواهد داشت. از همین رو باید در انتخاب چسب به نسبت جنس بستر، زمان استفاده و ویژگی های چسب، دقت لازم صورت گیرد. توصیه می شود قبل از انجام لمینیت، چسب مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.»

وی همین طور می افزاید: «آزمون های ساده ای می توانند مورد استفاده باشند. از آن جمله قرار دادن مقداری چسب برروی کاغذ بازیافتی است. اگر بعد از دقایقی رنگ چسب به قهوه ای تیره متمایل شد، نشان دهنده آن است که مقدار آب موجود در چسب زیاد است. همین طور با چسباندن ۲ تکه کاغذ می توان میزان چسبندگی چسب را اندازه گرفت.»طراحی و چاپ کاتالوگ

در پایان از جعفری در خصوص دلیل استفاده از روش لمینیت دستی علی رغم مزایای سیستم ماشینی، می پرسیم: «استفاده از روش دستی یا نیمه اتوماتیک در مقایسه با روش تمام اتوماتیک نیازمند رعایت نکات بیشتری خواهد بود تا بتوان به کیفیت مورد نظر رسید. اما در حال حاضر با توجه به تیراژ کار و سفارشات متعدد و همین طور کوتاه تر بودن زمان آماده سازی ماشین دستی نسبت به اتوماتیک، هنوز روش دستی را ترجیح می دهیم.»