عاملهای موفقیت در نمایشگاه

-1مهمترين عامل توفيق در يک نمايشگاه دارا بودن يک سياست تبليغاتي و از پيش تعيين شده‌است. اين سياست‌ها براي هر صنعت متفاوت است.

-2کساني را به عنوان راهنما و مسئول غرفه بگماريد که توانايي شناسايي و ارتباط بسيار بالا با مشتريان ناشناخته خود را داشته‌باشند. برخي از مديران چندان به اين موضوع اهميت نمي‌دهند و به‌رغم انجام هزينه هاي سنگين جهت غرفه آرايي و دکوراسيون، چون فاقد طرحي از پيش تعيين شده هستند، تمامي زحمات آن‌ها به دليل گزينش نادرست کارکنان غرفه به‌هدر مي‌رود.

-3بهره گيري از بروشور و کاتالوگ جهت تبليغات بسيار اهميت دارد و نکته مهم‌تر آن‌که غرفه داران نسبت به نحوه توزيع آن بايد دقيق باشند. توصيه مي‌گردد که در محل غرفه خود صدها بروشور و کاتالوگ مربوط به شرکت و محصولات خويش را آماده نماييد تا درصورت درخواست متقاضيان و بازديدکنندگان، در اختيارشان قرار گيرد. در نمايشگاه بازديدکنندگان فرصت زيادي ندارند تا با محصولات و کالاهاي تمامي غرفه‌ها آشنا شوند، لذا در اختيار گذاشتن اين کاتالوگ‌ها باعث مي‌شود، تا بازديدکنندگان پس‌از ترک نمايشگاه فرصت کافي براي مطاله تمامي محصولات شما از طريق کاتالوگ‌ها را داشته باشند.

-4نمايشگاه صرفا محل فروش کالا نيست، بلکه مکاني جهت گفت‌و‌گو و انجام مذاکرات ميان بازديدکنندگان و غرفه‌داران و ايجاد ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌هاي ديگر و نيز شناسايي رقباي جديد و محصولات آن‌ها است. لذا سعي کنيد از اين مزيت نهايت بهره راببريد.

-5نوع دکوراسيون غرفه بايد متناسب با سياست‌هاي تبليغاتي شرکت باشد. شکل ظاهري غرفه شما نشانه هويت و ماهيت شرکت شماست. لذا در چيدمان وسايل و نمونه کالاها و نيز زيبايي و تميزي غرفه خود کوشا باشيد.

-7سعي کنيد در يک نمايشگاه به موقع ثبت‌نام کنيد تا بتوانيد فضاي مناسبي را در سالن‌هاي نمايشگاه بگيريد. غرفه‌اي را انتخاب کنيد که در مسير ورود بازديدکنندگان باشد. دراين خصوص با يک مشاور نمايشگاهي يا يک غرفه‌آرا مشورت کنيد. نامناسب بودن فضاي غرفه تاثير زيادي در ناکامي شما در يک نمايشگاه ايفا مي‌نمايد. حتي اگر مبلغ اجاره غرفه مدنظر شما بيشتر بود، نگران نباشيد و وجه آن را پرداخت کنيد.

-8سعي کنيد براي مشتريان بالقوه خود کارت دعوت ارسال نماييد و از آن ها دعوت کنيد از غرفه شما در نمايشگاه بازديد نمايند.
-9براي حضور در نمايشگاه بايد از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي کرد از جمله آماده کردن نمونه محصولات، آموزش و تععين کارمندان غرفه، طراحي غرفه، تنظيم بودجه براي شرکت در نمايشگاه، آماده کردن هدايا، تهيه بروشورهاي لازم و کارت ويزيت و...
-10بي‌ترديد هرچه اعتبار و آوازه نمايشگاه بيشتر باشد، امکان موفقيت شرکت ها در آن بيشتر مي‌شود. لذا سعي کنيد در نمايشگاهي شرکت کنيد که داراي اعتبار و آوازه خاصي باشد.

-11با ديگران رفتار دوستانه‌اي داشته باشيد. با توجه به اينکه بازديدکنندگان غرفه شما ايستاده‌اند، شما نيز در غرفه خود بايستيد.
-12 تا مي‌توانيد با ديگران ارتباط برقرار کنيد. هر اندازه که با افراد بيشتري ارتباط برقرار کنيد، به همان اندازه امکان فروش شما بيشتر مي‌شود.

-13جسور باشيد، سعي کنيد کمرو نباشيد، شما در نمايشگاه شرکت کرده ايد که کالاهاي خود را بفروشيد و مشتريان تازه‌اي پيدا کنيد.

-14 هريک از کالاها را به‌منظور راحتي مشتريان به‌طور واضحي قيمت‌گذاري کنيد.

-15در هر نمايشگاه، عکس‌هاي متعددي از غرفه خود بگيريد. از تمام زواياي غرفه عکس بگيريد. اين‌کار نه تنها باعث مي‌شود که سابقه‌اي از نمايشگاه براي شما باقي بماند، بلکه چنانچه عيب و ايرادي ازنظر غرفه‌آرايي و چيدمان وجود داشته باشد، کاملا مشخص و آشکار مي‌گردد.

-16تصور نکنيد که با پايان پذيرفتن زمان برگزاري نمايشگاه کار شما نيز به اتمام رسيده‌است. بخش مهمي از کار تبليغي شما هنوز باقي مانده‌است و آن پيگيري تماس‌ها و ارتباطاتي است که مربوط به بازديدکنندگان غرفه شما در هنگام برگزاري نمايشگاه مي‌باشد.