غرفه سازی و چند نکته درباره آن

در طراحي غرفه نمايشگاهي نکات بسيار مهمي وجود دارد که طرح يک غرفه را از ديگري متمايز مي کند. طراحي غرفه نمايشگاهي مي بايست با توجه به پلان غرفه، زمينه فعاليت شرکت، فرهنگ مشتريان، نوع و تعداد محصولات و عوامل مهم ديگري طراحي شود. در طراحي غرفه نمايشگاهي راحتي مخاطبان بسيار حائز اهميت است. در واقع تمامي اين هزينه ها صرفا بر مبناي پيشبرد برنامه هاي بازاريابي و تبليغاتي شرکت ها استوار شده است و در اصل تمامي مراحل طراحي بايد با هدف جلب، راحتي و تثبيت برند در ذهن مخاطبان در ميان انبوه غرفه هاي ديگر صورت پذيرد. نمايشگاه محلي است که صاحبان کالا و خدمات، مشتريان بالفعل، مشتريان بالقوه و شرکت هاي رقيب، همه و همه در يک محل مشخص کنار يکديگر قرار مي گيرند و هر کدام سعي بر پيشبرد برنامه هاي خود از اين موقعيت بدست آمده به بهترين نحو هستند. برخي از شرکت ها به منظور برندينگ (Branding and Awareness) و برخي ديگر براي افزايش فروش محصولات (Promotion) در نمايشگاه ها شرکت مي کنند. از نظر ساخت غرفه، دو نوع غرفه نمايشگاهي وجود دارد؛ غرفه سازي و غرفه آرايي. غرفه سازي به آن دسته از غرفه ها گفته مي شود که در آنها ساخت و ساز صورت گيرد در حالي که در غرفه آرايي ساخت و ساز آنچناني وجود نخواهد داشت و فقط فضاي غرفه را با استفاده از سازه هاي نمايشگاهي همانند استند، پاپاپ، بنر و … دکور سازي نمود. نکته مهمي که شرکت ها بايد قبل از انجام غرفه آرايي و غرفه سازي به آن توجه داشته باشند، طراحي غرفه نمايشگاهي است. در طراحي غرفه نمايشگاهي تمامي اجزاي غرفه مي بايست يک چيدمان منظم داشته باشند. در برخي موارد محدوديتهاي پلان غرفه و در برخي موارد هم نوع محصولات باعث دشواري طراحي مي شوند که گروه طراحي کنتراست با مشورت و همفکري، سعي بر استفاده بهينه از فضاي مورد نظر خواهند نمود. اگر طراحي غرفه نمايشگاهي به درستي صورت پذيرد مي تواند هزينه هاي مازاد در زمان اجرا را تا حدود زيادي کاهش داد. امروزه طراحي غرفه هاي نمايشگاهي ديگر منوط به متريالهاي گذشته نيست و با ورود جنس ها و ابزارهاي نوين اطلاع رساني دست طراحان بسيار بازتر از قبل مي باشد. به عنوان مثال امروزه مي توان با استفاده از تجهيزات ديجيتال مدرن، يک غرفه نمايشگاهي به صورت هوشمند طراحي و اجرا نمود. يعني مخاطبان مي توانند به صورت کاملا هوشمند اطلاعات اوليه مورد نياز خود را از غرفه شما دريافت کنند. پس از طراحي غرفه نمايشگاهي نوبت به اجرا و پياده سازي غرفه طراحي شده است، در واقع پس از طراحي غرفه، پلان مورد نظر در اختيار گروه غرفه سازي کنتراست قرار مي گيرد و مرحله ساخت آغاز مي شود. علت اصلي، مدل رايج و عرف غرفه سازي است: در حالت رايج شما براي سفارش غرفه با سي شرکت نجار غرفه موجود در تهران تماس مي گيريد و در خواست اشتباه طرح رايگان را داريد و بين آنها يکي را انتخاب مي کنيد ! شرکتهاي غرفه ساز(نجار) داراي آرشيو هاي خارجي و داخلي متعددي هستند که اين پکيج هاي تري دي مکس طرح هاي پايه اي دارد بعد از تماس هر شرکت کننده در نمايشگاه، عکس و نام و جايگيري را تغيير داده و تحويل شما مي دهند بر عکس تيم هاي طراح صنعتي که با اشراف علمي به وزن و بار اضافي روي اشياء، تسلط به اصول زيبايي شناختي معماري، ايده پردازي جديد ، طراحي استند محصول خاص و... مي توانند غرفه اي جذاب و بي همتا برايتان طراحي کنند 2- طراحي صنعتي غرفه نمايشگاهي: طراح صنعتي غرفه وظيفه دارد مسلط به علم ساخت مدل، متريال و نور پردازي حرفه اي باشد طراح صنعتي غرفه نمايشگاه براي محصول شما با توجه به روش نمايش، اندازه و شرايط آن يک استند محصول سه بعدي حرفه اي و کم نظير طراحي ميکند حتي مي تواند استند محصول سه بعدي را طراحي صنعتي کند که قابل حمل و پرتابل باشد يا شرايط ايستايي منحصر به فردي داشته باشد طراحي صنعتي غرفه مبتني بر ايده جديد است يعني استفاده از سر در جديد، قوس و اسپيرال و کرو هاي جذاب در غرفه سازي و... 3- ضعف شرکتهاي نجار غرفه ساز براي درک ضعف اين شرکتها به تحقيق نا محسوسي که بين 5 شرکت پر تبليغ از اين دست پرداختيم بسنده مي کنيم: عدم داشتن طراح زبده صنعتي: طراح زبده کسي است که نگاه صنعتي به طرح داشته باشد ايده دهنده باشد نه اينکه کپي کننده طراح خوب مسلط به يکي از نرم افزارهاي سه بعدي ساز مثل مايا يا تري دي مکس با خروجي نور 90% مشابه واقعيت است يعني نور پردازي در تري دي مکس را با موتور هاي نور وي -ري يا منتال ري يا فراي رندر يا فاينال رندر مي شناسد و نور محيط قبل از خروجي سه بعدي را جوري طراحي مي کند که شما و مديران نا آشناي صنعت بتوانند تا 90% مشابه واقعيت غرفه نمايشگاه خود را قبل از ساخت ببينند ديدن نماهاي غرفه و جايگيري دقيق و اندازه دقيق مهندسي سازه در نماهاي مختلف به مديران کمک مي کند تا براي مهندسي فروش و سياست هاي فروش و جذب مشتري برنامه ريزي دقيق کنند! طراحي غرفه و غرفه سازي نمايشگاه و اصول قابل توجه بر غرفه منظور از "غرفه آرايي" در حقيقت همان "طراحي و اجراي غرفه هاي نمايشگاهي" مي باشد. پس از يک طراحي اصولي ، زيبا و کاربردي نوبت به اجراي آن و يا همان "غرفه سازي" و "ساخت و ساز غرفه" مي رسد در اين مرحله بايد توجه داشت که بهترين و زيباترين طرح ها نيز اگر خوب و دقيق اجرا نشوند، نمي توانند پاسخگوي نياز يک غرفه دار باشند پس بايد به اصول دقيق و صحيح "غرفه سازي" توجه داشت. طراحي غرفه و ساخت يک غرفه نمايشگاه امروزه اهميت بسيار زيادي براي اغلب شرکتها دارا ميباشد. زيرا با تخصصي شدن نمايشگاهها در ساليان اخير و خيل شرکتهادر هر نمايشگاه با موضوعات مرتبط باعث گرديده است که برخي از شرکتها با يک برنامه ريزي بسيار دقيق حضور پر رنگتري را در يک نمايشگاه از خود به نمايش گذارند. و اين موضوع تنها به توليدات آنها مربوط نميباشد. اينکه چگونه ارتباط مناسب تر و قوي تري با بازديد کنندگان برقرار کنيم يکي از دغدقه هاي مديران فروش ميباشد. در واقع اينکه چگونه تدبيري بيانديشم که درصد بيشتري از بازديد کنندگان را جذب محصولاتمان و فعاليتهايمان کنيم يکي از مهمترين مسائليست که پيش از حضور در يک نمايشگاه بايد با آن انديشد. براي داشتن بازديد بيشتر از غرفه خود بايد تدابيري بيانديشيم که بيشتر ديده شويم. در واقع بايد از اصولي پيروي کنيم که بازديد کنندگان را به غرفه خود جذب کنيم. اصل اول : بسيار مهم در يک غرفه نمايشگاهي که باعث جذب بازديد کنندگان ميگردد.