لمینت دستی

ابتدا سراغ لمینیت کارتن به روش دستی رفتیم و در باب خصوصیات فنی آن از رسول جعفری مدیر کارتن بیستون جویا شدیم. وی در ابتدا مراحل مختلف لمینیت کارتن را شرح می دهد: «در ابتدا چسب به مقدار مورد نیاز که با توجه به ویژگی بسترهای مختلف و نوع سفارش تعیین می شود داخل سینی دستگاه یا مخزن چسب ریخته می شود و با صلایه شدن توسط نوردهای دستگاه به نوردهای انتقال دهنده که از قبل بسته به نوع کار تنظیم شده، می رسد. تغذیه دستگاه به وسیله اپراتور انجام می شود. با وارد شدن مقوا به دستگاه، قسمت زیرین آن آغشته به چسب شده و سپس ۲ نفر اپراتور پس از کسب اطمینان از گونیا بودن کار، آن را به صورت دستی بر روی کارتن قرار داده و به اصطلاح لمینه می کنند.»

از جعفری درباره انواع کارتن های لمینیتی موجود می پرسیم که چنین پاسخ می دهد: «لمینیت به طور کلی یا بر روی کارتن های سه و پنج لایه که ترکیبی از لایه های کاغذ و لایه فلوت میانی هستند صورت می گیرد و یا بر روی کارتن های دولایه موسوم به سینگل فیس (Single Face) که تنها دارای یک لایه کاغذ به اضافه فلوت است.

کارتن های چندلایه می توانند دارای فلوت های C و B و E باشند و گاهی نیز از ترکیب فلوت A با فلوت B یا C در کارتن های چندلایه جهت رسیدن به استحکام بالاتر استفاده می شود.»

وی در ادامه در مورد انواع لایه هایی که روی کارتن لمینیت می شوند می گوید: «انواع کاغذ گلاسه با گراماژ ۹۰ تا ۳۰۰ گرم و همین طور مقواهای پشت طوسی با گراماژ ۱۸۰ تا ۵۰۰ گرم در لمینیت کارتن مورد استفاده هستند، البته از کاغذهای کرافت و تحریر نیز گاهی به صورت موردی استفاده می شود. طراحی و چاپ کاتالوگ

باید اشاره کرد که کاغذ گلاسه و تحریر با گراماژ به طور عمده پایین، برای پوشش دادن کارتن دو لایه کاربرد ندارد، چرا که این کاغذ پس از آغشته شدن به چسب و قرار گرفتن بر روی لایه کنگره ای فلوت، چروک شده و سطح ناهمواری روی کار به وجود می آورد. برای جلوگیری از بروز چنین اشکالاتی و همچنین جهت دستیابی به استحکام و مقاومت در این کارتن ها، از مقوای پشت طوسی با گراماژ بالاتر برای لمینیت این کارتن استفاده می کنند.»