نقش نمایشگاه بینالمللی بازرگانی در بازاریابی محصولات شرکتهای ایرانی نمایشگاههای بازرگانی به عنوان یکی از ابزار ترویج در بازرایابی صنعتی با گرد هم آمدن فروشندگان و خریداران در یک مکان نمایش مستقیم و سه بعدی کالاها و خدمات کشف و آشکارسازی عناصر مؤثر ولی مخفی خرید (نظیر مدیران مهندسان و ) مرتفع ساختن اهداف فروش و غیرفروش و برجسته نمودن نقاط ضعف و قوت محصولات شرکتها نقش بسزایی در بازاریابی کالاها و خدمات شرکتها ایفا میکنند نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران نیز با بهرهگیری از مدیران و متخصصین کارآمد و حضور فعال شرکتهای داخلی قادر است نقش چشمگیری در بازاریابی و بالتبع توسعه صادراتی غیرنفتی کشور ایفا کند برای انجام این تحقیق از منابع مکتوب (کتب مقالات روزنامهها و ) و دادههای جمعآوری شده از پرسشنامههای توزیع شده میان مدیران عامل بازرگانی و فروش 46 واحد صنعتی کشور در صنایع کاشی تهویهء صنعتی بخاری گازی و لوستر و مصاحبههای انجام شده با کارشناسان مرکز توسعه صادرات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بهره گرفته شد از جمله مشکلات موجود در راه انجام این مهم میتوان به محدودیت منابع فارسی و انگلیسی و عدم همکاری تعدادی از واحدهای صنعتی اشاره نمود که با پیگیریهای جدی این مشکلات تا حد زیادی مرتفع گردیدند نقاط ضعف نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران را میتوان از دو زاویه الف - برگزار کنندگان نمایشگاه و ب - شرکتهای خاص در نمایشگاه مورد بررسی قرار داد از جمله میتوان به ضعف در بهرهگیری از ابزارها و تکنیکهای بازاریابی حضور بیبرنامه و بیهدفی بسیاری از شرکتهای داخلی و کارکنان آموزش ندیده بیشتر غرفهها اشاره نمود رفع این مشکلات تا حد زیادی موجب افزایش کارآیی نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران خواهد شد به علاوه بهبود فرهنگ نمایشگاهی در عامهء مردم از طریق رسانههای گروهی جلوگیری از نمایش کالاها و خدمات غیراستاندارد و کمکیفیت دعوت از هیئتهای بازرگانی و شرکتهای فعال خارجی جهت بازدید از نمایشگاه و همکاری با مراکز تحقیقی و دانشگاهی کشور ضروری میباشد در طراحی غرفه نمایشگاهی نکات بسیار مهمی وجود دارد که طرح یک غرفه را از دیگری متمایز می کند. طراحی غرفه نمایشگاهی می بایست با توجه به پلان غرفه، زمینه فعالیت شرکت، فرهنگ مشتریان، نوع و تعداد محصولات و عوامل مهم دیگری طراحی شود. در طراحی غرفه نمایشگاهی راحتی مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. در واقع تمامی این هزینه ها صرفا بر مبنای پیشبرد برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی شرکت ها استوار شده است و در اصل تمامی مراحل طراحی باید با هدف جلب، راحتی و تثبیت برند در ذهن مخاطبان در میان انبوه غرفه های دیگر صورت پذیرد. نمایشگاه محلی است که صاحبان کالا و خدمات، مشتریان بالفعل، مشتریان بالقوه و شرکت های رقیب، همه و همه در یک محل مشخص کنار یکدیگر قرار می گیرند و هر کدام سعی بر پیشبرد برنامه های خود از این موقعیت بدست آمده به بهترین نحو هستند. برخی از شرکت ها به منظور برندینگ (Branding and Awareness) و برخی دیگر برای افزایش فروش محصولات (Promotion) در نمایشگاه ها شرکت می کنند.