تاریخچه کاغذ

تاريخچه کاغذ ديواري در واقع از چين باستان آغاز مي‌شود. براي اين ادعا مي‌توان ? دليل را مطرح نمود:

چيني‌ها مخترع کاغذ بودند.
چيني‌ها کاغذ برنج را ??? سال پيش از ميلاد بر ديوارهاي خود مي‌چسباندند.
گفته مي‌شود که در قرن ? ميلادي يک زنداني چيني راز کاغذ را بر عرب‌ها فاش نمود که در نتيجه آنها نيز دانش کاغذسازي را به اروپا منتقل نمودند. پس از آن بسياري از اروپائيان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهاي نقاشي شده در ابعاد وسيع را جهت نصب بر ديوارهاي منازل خود مي‌دادند، اما کاغذ ديواري واقعي با پيدايش صنعت چاپ متولد شد. در دوران رونسانس، کاغذ ديواري که با استفاده از تکنيک چاپ کليشه چوبي توليد مي‌شد، در ميان اشراف اروپا محبوبيت يافت. از زمان قرون وسطي، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشينه‌هاي تزئيني بر ديوارهاي منازل خود داشتند. اين فرشينه‌هاي تزئيني هم به اتاق رنگ مي‌داد و هم به عنوان لايه‌اي عايق ميان ديوار سنگي و فضاي داخلي عمل مي‌کرد و در نتيجه گرماي درون اتاق را حفظ مي‌نمود.
با اين همه اين فرشينه‌ها بسيار گرانقيمت بودند. از اينرو تنها افراد فوق‌العاده ثروتمند توانايي تهيه آن‌ها را داشتند. طبقه نيمه مرفه که يا به دليل قيمت گزاف و يا جنگ‌هايي که تجارت بين‌المللي را متوقف مي‌کرد توان خريد اين فرشينه‌ها را نداشتند، براي روح دادن به اتاقهايشان به کاغذ ديواري روي آوردند.
کاغذ ديواري‌هاي اوليه طرح‌هايي مشابه تصاوير فرشينه‌ها داشتند و گاهي اوقات ورقه? بزرگ کاغذي همانند فرشينه‌ها به صورت آزاد بر روي ديوار نصب مي‌شد و گاهي نيز همچون سيستم امروزي آنرا بر ديوار مي‌چسباندند.
معمولاً تصاوير چاپي به جاي آنکه قاب شده و بر ديوار نصب شوند، بر ديوار چسبانده مي‌شدند و احتمالاً ابعاد بسيار بزرگ اين تصاوير چاپي که چند ورقه‌اي نيز بودند صرفاً به منظور چسبانده شدن بر ديوار توليد مي‌شدند.
برخي از هنرمندان سرشناس چنين آثاري خلق مي‌کردند. از جمله "آلبرشت دورر" که هم در زمينه چاپ تصاوير بزرگ و هم چاپهاي تزئيني جهت آويختن بر ديوار فعاليت مي‌کرد.
بزرگترين تصوير چاپي "طاق نصرت" بود که به سفارش مکسيميليان اول امپراتور روم مقدس در سال ???? چاپ و تکميل شد. اين کاغذ ديواري ابعاد عظيم ???? در ???? متر را داشت و از ??? ورق کاغذ تشکيل شده بود و در چاپ دوره اول آن ??? کپي از آن توليد شد تا پس از رنگ آميزي دستي، در قصرها و به خصوص سالنهاي اجتماعات شهري آويخته شود.
نمونه‌هاي اندکي از الگوهاي تکرار شونده? کاغذ ديواري‌هاي اوليه به جا مانده‌است، اما تعداد زيادي از کليشه‌هاي اصلي که نمايانگر الگوهاي تزئيني آن زمان مي‌باشند هنوز هم در دسترس است.
انگلستان از کشورهاي پيشرو در صنعت کاغذ ديواري محسوب مي‌شود. قديمي ترين نمونه? به جا مانده از کاغذ ديواري در انگلستان که در لندن به چاپ رسيده بوده به سال ???? برمي گردد.
استفاده از کاغذ ديواري بعد از دوران تکفير هنري هشتم از سوي کليساي کاتوليک بسيار رايج شد، زيرا اين امر موجب قطع روابط ساير کشورها با انگلستان و در نتيجه جلوگيري از صدور فرشينه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در توليد فرشينه مهارتي نداشت، اشراف و نجيب زادگان به کاغذ ديواري روي آوردند.
در دوران حکومت اليور کرامول توليد کاغذ ديواري از سوي دولت مذهبي عملي بيهوده به شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت چارلز دوم دوباره متمولين متقاضي کاغذ ديواري شدند.
حکومت کرامول، فرهنگي کسالت بار را بر مردم تحميل کرده بود، از اين رو پس از مرگش مردم به خريد وسايل خانگي رفاهي که در دوران وي ممنوع شده بود روي آوردند.
در اواسط قرن هجده بريتانيا به اولين توليد کننده و صادر کننده کاغذ ديواري در اروپا تبديل شده بود.
در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نيروي بخار، توليدکنندگان کاغذ ديواري در انگلستان موفق به توليد انبوه آن شدند که اين امر به کاهش قيمت و در نتيجه قابل خريد شدن آن توسط طبقه متوسط انجاميد.
در آن زمان کاغذ ديواري به عنوان وسيله‌اي ارزان و موثر جهت روح بخشيدن به اتاقهاي تاريک و تنگ طبقه کارگر از محبوبيت ويژه‌اي برخوردار شد. با شروع قرن بيستم کاغذ ديواري يکي از رايج ترين اقلام مورد استفاده در منازل دنياي غرب گرديد.
ورود اين محصول به ايران به دوران حکومت ناصرالدين شاه قاجار بازمي گردد. وي که علاقه‌اي خاص به شيوه‌هاي معماري و هنر مغرب زمين داشت، در زمان نوسازي کاخ گلستان با پوشاندن ديوارهاي آن کاخ توسط کاغذ ديواري‌هاي وارداتي از زمره نخستين افرادي شد که باب ورود اين محصول به ايران را گشودند.